Vabaharidusliku koolituse õppekava Merike Reiljani Keelemehekoolitus Eesti keel B2
Õppekavarühm: võõrkeeled ja kultuurid
1. Õppe eesmärk on pakkuda õppijale võimalust omandada igapäevaseks ja ametialaseks toimetulekuks vajalikul tasemel suhtlemisoskust eesti keeles. Arendada eestikeelse ja erialase sõnavara kasutamise pädevust (laiendamine, kasutus, grammatika ja fonoloogia).
Panna alus tugevale keelestrateegiate ja grammatikastruktuuride tundmisele ja nende kasutamisele reaalsetes keelesituatsioonides.
Arendada eneseväljendusoskust ja treenida keelestrateegiaid, aidata ületada keelebarjäär. Õpetada mõistma keerukate abstraktsel või konkreetsel teemal tekstide ning erialase mõttevahetuse tuuma. Õpetada spontaanselt ja ladusalt vestlema. Õpetada erinevatel teemadel looma selget, üksikasjalikku teksti ning selgitama oma seisukohta, kaaluma kõnealuste seisukohtade tugevaid ja nõrku külgi.
Arendada kursusel osaleja keelekasutust igas keelesituatsioonis ning laiendada erialast sõnavara.
Arendada kõiki nelja keele osaoskust (kuulamine, lugemine, kirjutamine ja rääkimine).
Valmistada osalejad ette B2 taseme keeleeksamiks.
2. Õppetöö kestus on 4-8 kuud, kaks korda 2 kuni 4 akadeemilist tundi nädalas. Olenevalt sihtrühmast ka igapäevaselt 4-6 akad tundi; vajadusel individuaalõpe, mille töögraafik koostatakse kokkuleppel, sellisel juhul on tundide arv vastavalt kokkuleppele 100-156 akad tundi.
Tavalise õppegrupi suurus on 10-15 inimest. Maksumus 6€ inimene koos käibemaksuga.
Individuaalõppel
- 2 inimest a´ 16€ akad tund
- 3 inimest a´ 14€ akad tund
Kursused toimuvad aastaringselt, algus igal ajal kursuse olemasolul (10-15 inimest) pärast keeletaseme määramist.
3. Õppekeeleks on vene keel ja B1 tasemel eesti keel.
4. Õppekava maht on 200 akadeemilist kontakttundi auditooriumis. Kursuste pikkus varieerub vastavalt sihtrühmale ja õppijate soovile.
5. Koolitaja on Merike Reiljan, kõrgharidus Tartu Ülikool, eriala eesti keel võõrkeelena; täiskasvanute koolitamise kogemus 20 aastat, üle 1000 õppetunni igal aastal, koostöö erinevate firmade, ettevõtete ja asutustega, erinevate sihtgruppidega. Õppetöös kasutatakse Tartu Ülikoolis kaitstud GSEA metoodikat, maksimaalselt imiteeritakse keelekeskkonda. Vajadusel kaasatakse teisi eriharidusega koolitajaid.
7. Kursusel osalemiseks peab soovija võtma ühendust keelefirmaga ning allkirjastama lepingu, piirangud olemasoleva keeletaseme osas puuduvad; keeletase määratakse kindlaks enne lepingu allkirjastamist lühikese vestluse käigus.
Kursuse läbimiseks ja tunnistuse saamiseks peab kursusel osaleja osalema vähemalt 80% auditoorsetes tundides. Kui osaletud tundide arv on väiksem, väljastab keelefirma tõendi läbitud tundide kohta.
Väljastatav tunnistus on registreeritud keelefirma dokumentatsioonis ning kannab järjekorranumbrit.
8. Õppekavas seatud eesmärkide täitmiseks ja oskuste omandamiseks on olemas hästisisustatud klassiruumid päevasel ajal loomuliku valgusega, pimedal ajal hästivalgustatud. Ruumid on talveperioodil köetavad, õppimiseks on mugavad suured lauad, mugavad toolid, markertahvel, audio- ja videotehnika, televiisor, arvuti, printer. Ruumid on plastikakendega ja õhutatavad. Tee, kohv, kakao, küpsised, kompvekid, veeaparaat. Õppijad saavad materjali kursuste hinna sees.
Õppematerjalidena kasutatakse järgmisi materjale:
Merike Reiljani loodud õppematerjalid ja testid
Ajakirjad, ajalehed ja internetis olev avalik info
Mare Kitsnik „Eesti keele õpik" B1, B2
Mare Kitsnik „Eesti keele töövihik" B1, B2
Õppekava eduka läbiviimise tulemusena on õppija omandanud vastavalt Euroopa keeleõppe raamdokumendi keeleoskustasemete kirjeldusele järgmised teadmised ja oskused:
Mõistab keerukate abstraktsel või konkreetsel teemal tekstide ning erialase
mõttevahetuse tuuma. Suudab spontaanselt ja ladusalt vestelda sama keele
emakeelse kõnelejaga. Oskab paljudel teemadel luua selget, üksikasjalikku
teksti ning selgitada oma vaatenurka, kaaluda kõnealuste seisukohtade tugevaid
ja nõrku külgi. Õppija on iseseisev keelekasutaja.
Õppekava sisu kirjeldus B2
Läbitavad teemad | Õppesisu | Õpiväljundid |
---|---|---|
Sissejuhatus keelde | Kursuse kava ja õppematerjalidega tutvumine, keele tähtsamad momendid ja keeleprobleemid, individuaalsed probleemid | Õppija on määratlenud isiklikud probleemid keeles ja nende lahendamise võimalused, samuti üldised keeleprobleemid |
Tegusõna, võtmesõna Dialoogid Elujuhtumid | Pööramine olevikus ja minevikus, tegusõna vormid Küsimuste koostamine ja nendele vastamine, grammatika jälgimine Sõnavormide määramine Audeerimine | Õppija oskab pöörata olevikus ja minevikus, tunneb tegusõna vorme ja oskab neid kasutada. Oskab esitada küsimusi ning nendele vastata, oskab kontrollida grammatikat |
Ühendtegusõna, aktiivne ja mitteaktiivne tegusõna Vestlus | Ühendtegusõna grammatika ja kasutamine, aktiivse ja mitteaktiivse tegusõna võrdlus ning praktikas kasutamine Vestlusstrateegiad ja nende kasutamine praktikas | Õppija tunneb ühendtegusõna grammatikat, oskab võrrelda aktiivset ja mitteaktiivset tegusõna. Õppija tunneb vestlusstrateegiaid ning oskab neid kasutada praktikas |
See-need, eitussõnad grammatikaga Diskussioon | Eitussõnad ja eitamine, nende grammatika, see ja need praktikas Võrdlemine, arvamuse väljendamine, pingerea moodustamine, rõhuliide -gi ja-ki, liitsõnad Audeerimine | Õppija tunneb eitussõnu koos grammatikaga ning oskab neid õigesti kasutada. Õppija tunneb see ja need vorme ning oskab neid kasutada, oskab moodustada pingerida, võrrelda, tunneb rõhuliiteid -gi ja-ki |
Küsisõnad, asesõnad grammatikaga Arutelu | Kõneviisid, väljendid, küsisõnad ja nende kasutamine praktikas Mõtete leidmine ja väljendamine, treening | Õppija tunneb erinevaid kõneviise ja väljendeid, oskab kasutada võtmesõna mõtete arendamiseks |
Arvsõnade grammatika Loetelu | Arvsõnade grammatika ja nende kasutamine praktikas, pingerea järjestamine ning põhjendamine | Õppija tunneb arvsõnu ja nende grammatikat |
Hakkama-algama-alustama, palju-paljud Kirjeldamine | Töö tüüpvigadega, tulevik Individuaalne treening, arutelu ja analüüs, esinemine auditooriumi ees, pildi ja situatsiooni kirjeldamine Audeerimine | Õppija tunneb eesti keele tüüpvigu, oskab neid märgata ja parandada, oskab arutleda ning analüüsida, esineda auditooriumi ees, kirjeldada pilti ja situatsioone |
Käima-minema-tulema, lühivormid Ettekanne | Aktuaalsed päevaprobleemid, probleemi tõstatamine ja selle lahendamise viisid Kokkuvõtete tegemine, üldistavate kokkuvõtete tegemine auditooriumi ees | Õppija oskab tõstatada probleeme ning nendele lahendusi pakkuda, teha kokkuvõtteid |
-ga, millal Ettekanne ja diskussioon | Käändelõppude grammatika praktikas Rääkimisstrateegiate treening, suuline treening rühmatööna, paaristööna ja individuaalselt | Õppija tunneb kõiki käändelõppe ja oskab neid kasutada praktikas, samuti tunneb ka rääkimisstrateegiaid |
Ära, vaid Teksti moodustamine Arvamuse põhjendamine | Muutumatute sõnade grammatika praktikas Probleemide lahendamine paaris, rollimängud ja rühmatöö Suuline probleemide tõstatamine, lahendamine, nõu andmine | Õppija tunneb muutumatute sõnade grammatikat ja kasutamist |
Ma-da inf Teksti moodustamine Seisukohtade kaitsmine | Ma-da inf grammatika ja selle kasutamine praktikas Sõnajärg, tegusõna lauses, kirjalik lühireferaat tekstist, arvamuse avaldamine ja oma seisukohtade põhjendamine | Õppija oskab valida -ma ja -da infinit, kontrollib oma sõnajärge lauses, oskab teha lühireferaati tekstist |
Struktuuritreening, vigade parandus Kõneladusus | Individuaalne töö oma vigadega Suulise eneseväljendusoskuse treening paaristööna , rühmatööna ja individuaalselt | Õppija oskab töötada oma vigadega, neid leida, märgata ja parandada |
-na, -ks Kõnestrateegiad Tõlge, sidesõnad | Käändelõppude grammatika praktikas Muutumatud sõnad ja nende grammatika, selle kasutamine praktikas | |
Käändelõpud Individuaaltreening Kodukeemia ja prügi | Käändelõppude kordamine Ettekanded, diskussioonid, arutelud, loetelud, pildi kirjeldamine, kõne aktiivsus ja ladusus | Õppija oskab teha ettekannet haritud auditooriumile, diskuteerida, arutleda |
Mitmuse osastav väite kirjutamine Kool ja haridus | Mitmuse osastava grammatika ja selle kasutamine praktikas Väidete avamine kirjalikult, nende vormistamine, stiil ja ülesehitus | Õppija oskab moodustada mitmuse osastavat, kirjutada väidet |
Omastava-osastava valimine Kirja vormistamine | Omastava ja osastava käände valimise põhimõtted ja nende kasutamine praktikas | Õppija oskab lauses valida omastavat ja osastavat käänet |
Mineviku kasutamine Kirja ülesehitus, sisu avamine | Mineviku grammatika ja kasutamine praktikas Kirja ülesehitus ja sisu | Õppija tunneb ametliku kirja ülesehitust ja sisu |
Ohtlikud tegusõnad Grammatika kontroll, vigade parandus | Tüüpvigade grammatika, veaohtlikud tegusõnad, vigade märkamine, struktuuri kontroll, audeerimine diskussioonid ja rollimängud | Õppija tunneb veaohtlike tegusõnade grammatikat |
Eessõnad Graafiku avamine, statistiline materjal | Muutumatute sõnade grammatika ja selle kasutamine praktikas Sihitise käänded, nende kasutamine praktikas Statistilise graafiku kirjeldamine Statistilise tabeli koostamine | Õppija tunneb eessõnu koos grammatikaga, oskab kirjeldada statistilisi graafikuid |
tagasõnad diagramm, selle avamine | Tagasõnad ja nende grammatika, kasutamine praktikas Arvude kasutamine võrdlemisel, diagrammi näidise koostamine grupis | Õppija tunneb tagasõnu ja nende grammatikat, oskab kasutada arvusid statistika võrdlemisel |
Muutumatud sõnad Statistilise materjali avamine suuliselt | Muutumatute sõnade grammatika ja nende kasutamine praktikas, Vestlusring, arutlused, statistika veenmise alusena, audeerimine | |
Umbisikulised tegumoed Statistilise materjali avamine kirjalikult Keskkond | Umbisikulise tegumoe grammatika, selle kasutamine praktikas Võrdlev analüüs internetist Keskkonna mõju inimesele | Õppija tunneb umbisikulise tegumoe grammatikat |
Statistilise graafiku kirjeldamine Statistilise tabeli koostamine | Ühendtegusõnad, ära, Üldistavate kokkuvõtete tegemine auditooriumi ees, diagrammipõhiste ning graafikupõhiste järelduste tegemine Audeerimine | |
Rektsioonierinevused | Rektsioonierinevused, kokkuvõtte tegemine tekstist rühmatööna | Õppija tunneb eesti keele rektsioonierinevusi |
Töö vigadega Stiil | Struktuuriosa ja grammatikatestid Enesepakkumine ja töökoha säilitamine. Dialoogid | |
Loengu kuulamine ja konspekteerimine | Kuuldud tekstile põhinev arutelu, faktide kuulmine tekstis, audeerimine Konspekteerimise põhimõtted | Õppija oskab konspekteerida kuulatud pikemat teksti või loengut |
Töökohad, karjäär | i-mitmus, konspekteerimise põhinõuded, konspekti arusaadavus, grammatika, lauseehitus, konkreetsus. Tuttava ja tundmatu teksti konspekteerimine | Õppija tunneb i-mitmust ja on laiendanud sõnavara |
tööturg | probleemide lahendamine, aktuaalsete päevaküsimuste arutelu Tööturu hetkeseis Kokkuvõtete tegemine | Õppija oskab teha kokkuvõtteid |
Elusündmused ja plaanid | lausete koostamine, sõnajärg ja vigade parandus Erinevad juhuslikud elusündmused, nende põhjused ja tagajärjed. Eluplaanide koostamine | Õppija oskab planeerida ja valikuid põhjendada |
Loodushoid, tervishoid | probleemide tõstatamine ja lahenduse pakkumine. Individuaalne treening, arutelu ja analüüs, esinemine auditooriumi ees | |
Ettekande kirjutamine | Ettekande esitamine kirjalikuna audeerimine, diagrammi näidise koostamine grupis | Õppija oskab kirjutada ettekannet |
Põhi-ja järgarvsõnad, arvude kasutamine võrdlemisel | Diagrammil põhineva statistika koostamine | |
Kuritegevus, turvalisus | Aktuaalsed päevaprobleemid, probleemi tõstatamine ja selle lahendamise viisid nii suuliselt kui kirjalikult | |
Kirja vormistamine Hariduse valupunktid | Kirjade vormistamine, stiil Hariduse liigid ja probleemid | Õppija oskab vormistada poolametlikku kirja ning jälgida stiili |
Kaubandus ja tarbijakaitse | Dialoogid ja probleemide lahendamine Tarbimisühiskond ja tarbimise eri vormid | Õppija on laiendanud sõnavara ning arendanud esinemisjulgust |
Inimkonna ees seisvad probleemid | Suulise eneseväljendusoskuse treening paaristööna ja rühmatööna Audeerimine Inimkonna tänapäev ja tulevik | |
Ajakirjandus, meedia | Dialoogid, diskussioonid, refereerimine, artikli kirjutamine | |
Kinnisvara. Töö, töökohad ja tööprobleemid | Ülevaade grammatikastruktuuridest, vigade parandus Kinnisvaraturg ja selle muutumine | |
Liiklus Arvamuse põhjendamine | Suuline probleemide tõstatamine, lahendamine, nõu andmine, oma arvamuse põhjendamine Liikluskorraldus, liiklusprobleemid, liiklus erinevates maades | |
Raha, rikkus ja vaesus | Üldistavate kokkuvõtete tegemine auditooriumi ees, esinemine haritud auditooriumile Statistika kasutamine | |
Töötus ja probleemide lahendamine | Poolt ja vastuargumendid Käändelõpud Väite kirjutamine | |
Töö ja palk | Statistika, erinevad tabelid ja graafikud, nende võrdlus | |
Eesti | ülevaatlik tutvustus Eestist, probleemidest ja kultuurist, huvitava uudise ümberjutustus | Õppija on arendanud ladusat jutustamisoskust |
Enesetäiendamine | Erialase materjali kasutamine, elukestev õpe | |
Tulevikuväljavaated, karjäär | Aktiivne arutelu, karjääri planeerimine, karjäärivõimalused | |
B2 tasemetest | B2 tasemetesti nelja isa selgitus ja treening | Õppija on tutvunud B2 eksami erinevate osade, testitüüpide ja nende lahendamisega ning saanud ettevalmistuse B2 tasemeeksamiks |
Maht kokku | 200 akad tundi |